fredag 23 mars 2012

Pussmjuka läppar

ja, på bilden har jag läppstift också...
Nu när luften är så torr får jag lätt spruckna och såriga läppar. Många läppsmeter, som t ex Lypsyl, gör snarare läpparna ännu torrare efter hand. Sedan flera år har jag därför istället använt Hydrozonsalva, som tidigare tillverkades av Barnängen, men nu istället av Gahns. Den används egentligen mot småsår och gör underverk även med torrt såriga läppar.
Det sticker till lite i läpparna precis när man smörjer på den, eftersom den innehåller Menthol. Det känns då som om läpparna blir en liten aning fylligare också. Enligt duktiga hudterapeuten Julia hos Parelle ökar just det där stickandet blodcirkulationen i läpparna. Många dyra s.k. lip plumpers marknadsförs t ex med att de gör läpparna fylligare med pirrandet.
Hydrozonsalva kan även användas mot klåda, insektsbett, solbränd hud, torra armbågar och händer.  Som sagt är den fantastisk på läpparna. Även om tuben inte är så snygg och portabel brukar jag ta lite i en burk som jag har med i handväskan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag undrar var du köper denna underbara salva. Hittade den i en låda hos min far och den är helt underbar till mina torra händer. tacksam för svar. Evalena Broström

Lyckans Smed sa...

Ja just det är ju ett nutida problem. När den gjordes av Vademecum fanns den överallt och främst på apoteken. Sedan Gahns tog över produktionen skrev jag till dem o frågade eftersom jag omöjligt hittade den någonstans. Här i Östersund säljs den nu på Domus kosmetik, så jag skulle testa Coop-butiker om jag var du. Lycka till!

Lyckans Smed sa...

Naturligtvis menar jag att Barnängen gjorde Hydrozonsalvan tidigare, precis som de gjorde Vademecum. Hoppas att du hittar den!
/*