torsdag 15 mars 2012

Lösning på brunröte-problem på tomater?

Växtlighet ger mig kraft och jag älskar verkligen SVTs serie Den njutbara trädgården. Igår insåg jag också att tomatproblemet helt klart beror på Alyspotatis lite här och var i trädgården. Det tycks dock inte alls vara mjöldagg [blight] som Alys hade problem med på tomaterna i förra avsnittetTomato-blight betyder inte mjöldagg , som jag trott, utan översätts bara med a disease of tomato plants i mitt lexikon. Den njutbara trädgården översätts det först till bladmögel, men det är ju (precis som mjöldagg) vitt och inte brunt. På ett annat ställe i programmet översätts det till brunröta och på vissa bilder av det ser det ut att stämma. 

Denna bild kommer från programmet och visar Alys' Tomato-blight    
Annars översätts  brunröta oftast till late blight, men det är relativt nytt att brunröta  går även på tomater. Enligt vad jag kunnat läsa mig till så är brunröta lättare att förebygga än att bota och att smittan oftast kommer från (just det) potatislandet och potatisar har ju Alys utspritt lite här och var. Potatisar är mer kända för att råka ut för brunröta, medan den, som jag skrev, är relativt ny på tomater. Tomater tillhör dock potatissläktet(!) och är mottagliga för samma slags svampsporer, så plantera därför inte potatis nära tomater!


Däremot visar många undersökningar att samplantering med vitlök avskräcker just Tomato-blight, som jag nu inbillar mig är det engelska namnet på just brunröta, läser jag mig till på engelska sajter. Just samplantering tror enormt mycket på eftersom det gör att det går att odla och slippa skadedjur helt utan kemikalier. 


Man bör välja en ny planteringsplats för tomaterna för om där finns några svampsporer kvar finns risk att det återkommer. Undvik att vattna på lövverket eftersom fukt lockar svampsporer och täck gärna växtplatsen med t ex gräsklipp för att göra liten plats för sporer att ta sig dit. I DN står det att man ska tänka på att gödsla måttligt och ta bort de nedre bladen på tomatplantorna så fort de börjar gulna. Man bör också inspektera plantan regelbundet på jakt efter angripna blad. Så fort du upptäcker mörka fläckar på bladen ska bladen plocks bort, för har du tur så stannar angreppet upp med det. Hoppas nu att alla ni slipper brunröta!

6 kommentarer:

Viola sa...

Intressant läsning men tur har jag som aldrig råkat ut för denna röta...ha en fin dag, krma

Lyckans Smed sa...

Tack detsamma, Violan!
Ja det är spännande det här med hur olika växter påverkar varann.
/*

Kerstin sa...

Tack för informativt inlägg.

Lyckans Smed sa...

Tack för att du vill kommentera det!
/*

Maja sa...

Vad intressant att läsa detta! Tack för tipsen!

Hälsnngar från Maja

Lyckans Smed sa...

Ja, det är så kul när jag hittar lösningar på problem att jag bara vill dela med mig ev dem till alla för att inte misstag ska behöva göras av fler än nödvändigt.
/*