onsdag 14 mars 2012

Gallring utan förluster

Nu har jag gallrat mina Zebrino-tomater eftersom de växer fort men alldeles för tätt, då jag inte spred fröna nog mycket i krukorna. Titta bara; står de så här tätt så kommer de att tränga ut varann och dö.
Jag följde därför Alys tips från del 2 av Den njutbara trädgården, eftersom jag inte vill låta något av det jag planterat gå till spillo. 
 Jag stack försiktigt in lillfingret under under plantans rötter och lyfte, utan att skada rötterna. 
försiktigt planteras skotten om















Så satte jag de upptagna skotten försiktigt med några centimeters mellanrum i nya krukor.
 
Nu har jag alltså ytterligare fem krukor(allt som allt tio krukor) med vardera fyra frön Zebrino-tomater så jag hoppas verkligen få massor av underbart goda nästan svarta tomater i sommar!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: