söndag 25 mars 2012

Vårstök

Nu är det både sommartid och på rätt sida Vårdagjämningen, men det som främst får mig att känna hopp om en ljusare framtid är att planteringarna smyger igång!
När penséerna satts på balkongen känns alltid sommaren närmre. Varje år tycker jag att det är så magiskt den här tiden. Odlande är verkligen en form av magi när något vackert och gott växer upp ur ett litet hårt tråkigt frö.
På vintrarna känns det som om det omöjligt ska kunna bli varmt och skönt igen och samma sak på somrarna när det är som härligast. Jag har så svårt att då föreställa mig att det kommer att åter bli dött, kallt och sterilt snöigt. Det är ändå oerhört härligt med fyra årstider!
Odlingskällaren är dessvärre för (mörk och) varm för vinterförvaring av pelargoner, men mina fuchsior verkar ha klarat sig! Nu vet jag det till kommande år. Tumregeln för övervintring av pelargoner är ”ju varmare den står, desto mer ljus och vatten behöver den”. Står plantan svalt, men aldrig under +5 grader, så klarar den sig med knappt något ljus alls och med försiktig vattning kanske en gång i månaden. Det är så jag gjort, men det är nog för varmt, som sagt.
Har även bjudits på våfflor av snälla syster Maja. Receptet hittar du här.
Hon serverar också en variant med färsk basilika och riven ost i smeten ihop med créme fraishe, hackad röd lök och löjrom som huvudrätt; jättegott! 
 
Snödropparna har nu blivit väldigt många!
Min lilla assistent Greta fast
i mors krokusrabatt ifjol.
 

3 kommentarer:

mattlo sa...

Härliga vår! :-)

Lyckans Smed sa...

Underbara livgivande vår! ;-)

Daisy o Carl sa...

Våren är här !