torsdag 8 mars 2012

Mjöldaggsproblem på tomater

I gårdagens Den njutbara trädgården hade Alys problem med mjöldagg [blight] på sina tomater, vilket fick mig att fundera på om inte samplantering med basilika skulle hjälpa. När jag så satte mig för att kolla upptäckte jag att det numer går mjöldagg även på basilika tyvärr.
Mjöldagg på bild från hd.se
Jag letade då vidare och tipset om växthus avråds det från i Sverige, pga att det där lätt blir så fuktigt att man istället råds att öppna ut för bättre ventilation. Det funkade ju inte heller för henne...

Sökte vidare och fann då att "lyckligtvis har någon driftig trädgårdsskötare kommit på att man kan bespruta plantan med vanligt bakpulver (bikarbonat), dock måste detta upprepas regelbundet för att ha god effekt". Mitt älskade universalmedel har alltså ytterligare en stor fördel, som jag ska försöka vidarebefordra till Alys och till alla er, mina kära läsare!

Lycka till nu med både tomater och basilika!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: