onsdag 21 mars 2012

Yngsta galleriet

Urbn arts är det nyaste tillskottet bland gallerierna i min lilla stadUrbn arts är inte bara ett galleri, utan även kafé, street-wear-butik och samlingsställe. Det öppnade i början av februari, men pinsamt nog har jag inte haft tid att gå dit förrän i helgen och jag har verkligen missat något.
 
Henrik Ljusberg har själv en bakgrund som graffiti-målare och ställer nu själv ut fyra verk och dessutom konst av Mikael Lundin, Johan Ebb, Erik Lindström och Daniel Christensen. De kommer från skillda städer som Sundsvall, Malmö och Gävle och är välkända graffiti-målare. Fast jag är i princip "graffiti-rookie" tycker jag det syns väl att de har funnit sina uttryck och definitivt att de har bildseende.
 
Urbn arts ligger street-credigt i en källarlokal på en bakgata nästan ända nere vid järnvägen. På Thoméegränd 3, dit det verkligen är välskyltat! Från Köpmangatan ser det t ex ut så här:
Ljusberg har fixat till fantastiskt mysigt med gamla stilmöbler, som han fyndat på olika håll och enligt LT är kafédisken 1950-talsretro. Konsten däremot är oerhört samtida. 
Jag hann tyvärr inte stanna och ta en fika den här gången, men det ska jag definitivt göra. Där var massor med folk och enligt ÖP har de gott kaffe och brödet kommer från Torgbrinkens kafé så det vet jag är gott!

Jag hoppas verkligen att Urbn arts kommer att bli långlivat, för ett sånt här ställe har behövts sedan jag var ung!

Inga kommentarer: