fredag 9 december 2011

Enkelt Julegodis!

Ett grymt gott Julgodis som dessutom är oerhört enkelt att göra är Leilas rocky road, som knappt går att misslyckas med!
min variant av Leilas rocky road är slätare eftersom jag
mixat nötter och marshmallows för mindre bitar 
Jag gjorde dock bara en halv portion jämfört med i Leilas recept, vilket blev åtta kakor: 
Min variant på Leilas rocky road 6 kakor
300 g mörk kvalitetschoklad 70 %

påse dumlekola
1 näve (mini-)marshmallows
 dl salta jordnötter
1 1/2 dl skalade pistagenötter



Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten). Om man smälter i micron har man kortare tid på sig att blanda i allt, eftersom chokladen svalnar snabbt när man inte har den stående i hett vatten.
Eftersom jag omöjligt kunde hitta mini-marschmallows och dessutom  är mer förtjust i mindre bitar av både nötter och choklad mixade jag allt utom chokladen innan jag blandade det i chokladen. Puls-mixa dock bara så att det inte bara blir till ett mjöl!
Allt utom chokladen puls-mixades för att bitarna skulle bli mindre


Blanda allt i chokladen medan den är varm och lättflytande. 


Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.
Smakar dock av outgrundlig anledning Romrussin; idiotiskt sätt att förstöra Dumle på, tycker jag som inte gillar "förgrämda vindruvor" (russin)...











Hade tänkt gå på julkonsert idag. Det var jag dock inte ensam om; det var fullt redan 1 h innan det började, så hela denna kö fick vända...

Istället blev det KöttbullemackaWedan till lunch och så köpte jag en enormt söt marsipanängel där och en fick julkram av Bibbi. Dessutom inköptes saffransemlor av syster för att fira mig med imorgon. Nu närmar sig nämligen den stora Malin-dagen med stormsteg


All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: