måndag 19 december 2011

Öppna amaryllisknopp

Eftersom jag åker till Österlen över jul och nyår idag tyckte jag att det var tråkigt att min amaryllis ännu bara har stora knoppar. Så hörde jag på radio eller TV att man faktiskt kan öppna "mekaniskt" knoppen genom att försiktigt sära på blommorna i knoppen. Då blommar den tidigare och det ska inte vara något negativt för växten att man gör det.

I torsdags "öppnade" jag därför knoppen och i lördags hade den slagit ut så här fint. Underbart att få njuta av den innan jag åker!

Ni kastar väl förresten inte julens alla lökväxter när de blommat ut? Om du inte visste det innan så är lökar så schyssta att de gärna blommar om igen, bara de sätts ut i en rabatt när våren kommer. När de blommat ut ställer du dem bara mörkt och svalt så kommer det att växa nya underbara tazetter, liljekonvaljer, hyacinter eller vad det nu är för lökar ute om några månader

Idag bär det av till 
Österlen med julklappar, katt och jämtländska delikatesser!

Inga kommentarer: