tisdag 6 december 2011

Mysig återanvändning

Att återanvända utbrända stearinljus är egentligen en självklarhet för en sådan storförbrukare av dessa, som jag är. Allt annat vore ett enormt slöseri med resurser och jag är ändå min morfars dotterdotter...
Med ett egengjutet ljus i lyktan blir åter-
användning något mysigt, eller hur?
Särskilt med ljussmycket från Panduro också 
Jag delar först upp ljusen i färger, men oftast är det mest vita stumpar som finns. För att göra ljus i pastelliga färger eller t o m marmorerade smälter man bara en bit i en annan färg med och rör antingen i den så färgen blandas med det vita till ljusare färg eller så rör man bara försiktigt om och låter det förbli marmorerat. Naturligtvis kan man även blanda färger, men bör då hålla koll på hur färger påverkar varann. Om du är osäker kan du se det här:
Färgcirkeln visar hur färger blandas.
Vitt ljusar alltid upp färgen så att rött
blir rosa, blått ljusblått osv,  som du
säkert redan vet!
Du kan läsa mer om hur färger påverkar varann härDet finns också färg att köpa i Panduro-butikerna, men det har jag aldrig prövat själv.
* Jag skär först isär ljusen och tar bort veken och allt annat som inte är stearin och paraffin, som många större ljus är gjorda av.
* Jag fäster vekgarn i en bottenplatta i metall (både ock köpta på Syssla och Hobbyboden, som är Panduro-butikerna i Östersund) med en tång. Jag knyter så den andra sidan av vekgarnet runt en blompinne, pensel e dyl som jag la tvärs över formen i mitten.











* Jag smälter så helt enkelt stearin i en skål i mikron. Vid 65° är stearinet helt smält, så kör inte på full effekt, stanna ofta och rör om och håll koll! Jag brukar smälta i 2 minuters-intervaller.




* Som formar använder jag höga plast- / glasburkar eller gamla mjölkpaket. Burkarna smörjde jag först in med olja så att ljusen inte ska fastna i dem. Jag placerar bottenplattan i mitten av formen
Värmeljusformar som
ser fina ut återanvänder
jag också och häller varm
stearin i när jag satt dit
vekgarn och bottenplattan.
Då behövs ingen pinne
* Så häller jag den varma stearinen i formen och låter det kallna, vilket tar någon timme för större ljus.
* När det stelnat helt river jag sönder mjölkpaket eller snurrar ljuset i skålen så att det lossnar innan jag vänder det upp och ned och befriar mitt nygjorda ljus.

Färdigt att tända och mysa! Där finns även speciella formar, färg och gjutmassa att köpa på Panduro, men då blir det ju inte återanvändning på samma sätt, tycker jag. Lycka till med att göra återanvändning till något mysigt!
bild från Husmorsskolan
Jag hörde att Underbara Clara också pratade om att gjuta ljus i Husmorsskolan i måndags, men hon gjuter dem i kaffekoppar. Verkligen en bra idé som ser grymt mysig ut, det kan du lyssna på här!

Se dock upp med att blanda ljus av stearin och paraffin. Det kan bli brandfarligt när de närmast exploderar! Läs mer om det här!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: