söndag 11 december 2011

Adventsblommor och annat

I år drar jag ned på julpyntet och utelämnar helt Fas 3 och 4, som jag brukar göra inför Lucia och kvällen före julafton. Detta eftersom jag ändå åker till Skåne nästa måndag och stannar till efter nyår. 
Blommor kan jag dock inte avstå ifrån! Älskar doften och synen av Tazetter, Amaryllisar, Iskonvaljer, Järnek och vissa Hyacinter.

Amaryllisen i köket knoppas nu



Eftersom järneken jag tog med från Skåne
får bär först nästa år köpte jag en planta

Mysigt framför Nobelpriset med Greta
Hyacinterna får stå i hallen eftersom de luktar så starkt,
särskilt de blå, men tillsammans med vita är de ju som
vinterns hägg och syrén!


julens underbaraste doft; Iskonvaljer! Det är
vanliga liljekonvalj-skott som placerats i
frysrum. Så här sköts och framställs de!
Har  dock aldrig testat utan köper dem klara.




prickiga glöggmuggar från Jamtlibutiken



Idag är det dags för det tredje ljuset. Visst är lärkkvisten med
kottar dekorativ vid advenstljusen? Från mitt barndomshem...
Kanske inte så jullik, men ändå min egen julklapp till mig
själv.  Porslinsskål från Ib Laursen inhandlad hos
Mormor Hildur. Den underbara "blåbär och mjölk"-färg gör
 att t o m en vanlig omelett blir gudagod när man vispat äggen i den!

Träden är nu riktigt snötyngda utomhus nu slutligen, kolla bara här från igår kväll:
Vinterväntan utanför Stora kyrkan
på Luciamässa imorse



Inga kommentarer: