fredag 23 december 2011

Sammanhållen färgskala

När jag planerade packningen inför resan till Skåne var det väldigt lätt att se vilken färg jag verkligen föredrar. Nu igen, precis som för 13 år sedan (då en av kjolarna här köptes) liksom för 21 år sedan (en av tröjorna). Nämligen aubergine, mauve, malvafärgad eller helt enkelt blandningen av vinrött och mörkt lila. Kanske verkar det lite tråkigt, men med detaljer i brun, petroleum, svart och syrénlila/ametist som accenter kommer det att bli perfekt!
observera gärna att även det indiska spegeltyget
som hänger över vikskärmen har samma nyans!
Just en sammanhållen färgskala brukar framhållas som viktigt i många modereportage och det är ju inte så konstigt eftersom det då blir väldigt enkelt att kombinera kläderna.

Personligen har jag aldrig haft några problem eftersom jag som ung främst klädde mig i svart och sedan blev konstnär, med en massa färglära som ryggmärgsreflex. Numer kombinerar jag därför gärna komplementfärger eller olika nyanser i en färgskala, allt beroende på vilken färg som tilltalar mig, men ofta är det väldigt likartade färger. Kanske kan det vara ett tips även för någon fler?

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: