torsdag 29 december 2011

slangad!

Vad kan detta vara för djungel egentligen? En slangel kanske eftersom det skymtar flera gröna plastslangar i den...

När jag reser bort under en längre tid och inte har någon som kan vattna hela min krukväxtdjungel så är slangar lösningen på alla problem. Man köper dem hos blomsteraffären och lägger dem i blöt natten innan.

Så här ser de ut. Det är alltså bommultrådar i plastslangarna och det är dessa som drar åt sig och sedan transporterar vattnet från en balja bunke och ned i jord
Man gör ett hål i blomjorden med t ex baksidan av en pensel och petar ned hela bomullstråden och översta delen av plasten i jorden. Den andra änden lägger man i en bunke med vatten. Vattenytan ska vara lägre än man satt slangen i jorden annars dras det upp för mycket vatten (kapillärkraft kallas det). Jag har använt sådana här slangar sedan början av 90-talet och bara vattnet räcker (ca tre veckor för en skål som denna) så är blommorna riktigt fina när jag kommer hem igen. Jag hoppas därför att alla mina blommor kommer att överleva och vara fina när jag kommer hem igen efter jul!

Inga kommentarer: