måndag 28 november 2011

Julkänslor

Syster Maja ringde mig i fredags och berättade att hon blivit så grymt sugen på Köttbullsmacka med rödbetssallad, så vi bestämde att på lördagen skulle vi fixa det. Döm om min förvåning när även UnderbaraClara blivit grymt sugen på just det samma kväll, det verkar vara någon slags julkänslor i luften så här dagarna före första advent. Konstigt, eller hur? ;-)
snöig promenad första advent förbi jullika hus i min lilla stad

Jag tänkte därför bidra med receptet på våra  Köttbullsmackor, vilket blir ganska enkelt eftersom jag redan skrivit recept på flera beståndsdelar.
Till själva mackan använde vi Levain från Frejas bakeri och köttbullarna är förstås farmors underbara. Återstår framför allt då Rödbetssalladen, som ju är baserad på den majonäs jag också skrivit recept till innan.

Nå, till Rödbetssalladen 3 – 4 port
ca 180 g avrunna inlagda rödbetor (ca 300 g burk) 
1/2 dl majonäs
1/2 dl crème fraiche
ca 0,5 msk senap
1,5 krm salt
1/2 krm malen svartpeppar
1/2 liten röd lök
1/2 rött äpple
Medan rödbetorna rinner av blanda ihop majonnäs, crème fraiche, senap, salt och peppar i en bunke. Smaka av! (Om senapssmaken blir för stark tillsätt bara mer majonnäs och crème fraiche.) 
Hacka röd lök i små bitar, skala äpplena och skär även dem i små bitar. Rör direkt ner i dressingen. 

Skär de avrunna rödbetorna i små bitar och blanda även ner dem. 

Rör tills röran fått en fin rosa färg. Ställ in rödbets-salladen i kylskåp och låt den gärna stå där minst några timmar innan servering.
Smöra brödet, lägg på rödbetssallad och toppa med halverade köttbullar!
Jag köpte en järnek med bär, eftersom skottet jag tog nog
får sådana först nästa år. Vältajmat snöfall på första advent!

Inga kommentarer: