söndag 5 juni 2011

Favoritblommorna

Mina absoluta favoritblommor bland de vilda är liljekonvaljerna. Både för att de är så vackra och för deras doft, liksom för att de kommer på försommaren när naturen är som allra mest underbar.
skirats och vackrast av dem alla
Vid mitt barndomshem finns flera platser att plocka på. Ett soligt där de börjar blomma tidigast:
blommande liljekonvaljer i en skogsbacke
...och ett lite skuggigare, där de blommar när de andra blommat ut för länge sedan. Man kan alltså ha blommande  liljekonvaljer i flera veckor bara man vet var man ska plocka!




















När jag tidigare skrev om hur schyssta lökväxter är hade jag en idé om att jag även skulle ha satt ut mina iskonvaljer, men med tanke på den goda tillgången på dem vilt är det helt onödigt. Om man nu inte ville ha egna på balkongen vill säga, men min är nog för skuggig även för liljekonvaljer...
Det finns nog inget som går upp mot doften av liljekonvaljer!

Inga kommentarer: