måndag 16 april 2012

Njutbart

Nu är dessvärre alla avsnitt av Alys Fowlers Den Njutbara Trädgården slut (för den här gången). I det näst sista programmet berättade hon om de orientaliska örter hon odlar i sin trädgård. Man kan inte längre se programmet på SVTplay, men däremot på Youtube, där de  alla finns. Här kan man se avnitt 5 av Den Njutbara Trädgården; underbart! Jag har inte hunnit kolla tidigare eftersom jag haft lite annat att stå i den senaste tiden. 
bilder ur programmet
Alys verkar, precis som jag, vara förtjust i omeletter och det kan jag verkligen förstå, med tanke på att hon har egna hönor och allt. I sin Orientaliska Omelett har hon, utöver ägg, salt och vatten, Spansk körvelRysslök, japansk banshunlök (i Sverige kallad piplök, vilket är en mild salladslök), bladmynta (bitter i smaken), Mitsuba, "japansk persilja" som smakar lite som selleri enligt Alys och så slutligen chili.
 I Storbrittanien är det tydligen väldigt vanligt att människor har egna hönor, även i små radhusträdgårdar. Ägg från burhöns säljs inte ens på affärerna, eftersom ingen efterfrågar dem. Tacka Jamie för det och tänk en sådan dröm det vore för svenska hönor och ägg-konsumenter i Sverige!
Alys har även gett ut böcker, som man kan köpa i Sverige, bl a  Slow gardening: lustfyllda projekt för den medvetna odlaren och The Edible Garden - How to Have Your Garden and Eat It, som inte verkar finnas på svenska. Alys är verkligen oerhört inspirerande, men jag måste erkänna att jag är skeptisk till vissa av hennes idéer. Mycket eftersom hon fick brunröta på tomaterna pga okunskapen om att man inte ska odla potatis nära tomater. Hennes, liksom allas, böcker bör alltså läsas med urskiljning.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: