måndag 23 april 2012

Godaste kantarellkrämen med Mozarella

Den godaste kantarellkräm jag ätit gjorde jag på omelett i igår. Enligt receptet skulle det vara Parmesan-ost i, men jag hade inte sådan utan använde Mozarella-ost istället. Det blev verkligen en hit!
Som jag berättat tidigare så fyndade jag en stor burk full med kantareller härom veckan, så jag kan unna mig fantastisk kantarell allt som oftast. Torkade kantareller måste man först blötlägga  i ca 1 h och sedan vrida ur vattnet ordentligt, för det är inte gott att äta.
 Den underbara kantarellkrämen gör man så här:

Kantarellkräm med Mozarella-/parmesanost 2 port.
5 dl kantarellerFräs svampen så att den börjar knäppa, vilket betyder att all vätska försvunnit.  Tillsätt så
en klick smör som får smälta och så
½ finhackad schalottenlök
salt och peppar
Blanda i
1 dl crème fraiche
½ msk balsamvinäger
och koka ihop. Vänd i
2 msk hackad persilja
25 g 
riven parmesan
Salta och peppra och servera till exempelvis en omelett, som du hittar recept till här.
så gott att jag såg suddigt, som synes...
Till den ovan stekte jag också
50 g bacon knaprigt i stekpanna.
och strödde även över persilja. Strö över bacon och lite persilja.

den är för övrigt oerhört god även med champinjoner istället!
Så njutbart, särskilt med utslagna tulpaner på bordet och solen utanför fönstret! Ja, min måltidslitteratur ligger lätt till hands på bordet.
Då känns det faktiskt ínte så tungt att det tyvärr det inte är vitsippor som gör narcisser och penséer sällskap på min balkong:..

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: