fredag 13 april 2012

Karl Bertil Nilssons imponerande donation

En utställning som jag helt skulle ha missat om jag inte haft turen att vara på Jamtli sista dagen den visades är den som visade konstnären Karl Bertil Nilssons kvarlåtenskap under titeln Kropp och Kroppsligt. Förra året fick Jamtli en oväntad donation av den 84 år gamla konstnären, som avlidit i Ekeby i Skåne. 
Eftersom jag jobbat med min egen utställning hela vintern har jag inte ens varit in på Jamtli sedan i höstas för ovanlighetens skull.
av Karl-Bertil Nilssons måleri tycker jag särskilt
mycket om denna, Dansöser från 1977
Nilsson föddes 1927 i Helsingborg och när han var 14 år flyttade han och föräldrarna till Östersund, där hans pappan arbetade på slakteriet. I Östersund utbildade han sig till teckningslärare och började även måla och skulptera. Efter 15 år i länet flyttade Nilsson tillbaka till Helsingborg och byggde så småningom en ateljé i närheten av industriområdet i Trelleborgs hamn. Karl-Bertil Nilsson gjorde bl a stenskulpturer till både Helsingborgs kommun och Riksbyggen.

många modell-studier i olja imponerar
När Helsingborgs stad byggde en kemisk fabrik alldeles bredvid Nilssons ateljé gjorde han dock allt för att slippa den den, men helt förgäves.
– Han blev rasande på kommunen och därför beslutade han sig för att inte en enda krona efter honom skulle hamna i Helsingborg, hela hans arv har han testamenterat till Jamtli i Östersund, berättar Sten Gauffin för LT. Detta också eftersom han inte har några släktingar kvar i livet.


Nilsson utbildade sig vid Konstfack i slutet av 1940-­talet och ägnade sig åt både teckning, måleri och skulptur, men fick så småningom rådet att koncentrera sig på ett uttryck istället för att gå mellan så många, berättar Christina Wistman, konstvetare och chef för Jamtlis arkiv och samlingar för ÖP.
Från 1990-talet och framåt återgick han dock till måleriet, efter att mest ha jobbat med skulptur under många år. På mig är det just måleriet som imponerar, så det är synd att det kom på undantag under stora delar av hans karriär.
För er som missat utställningen så är det bara att beklaga, för jag är glad över att ha hunnit se den!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: