måndag 2 april 2012

Lyxiga fötter med pedikyr

Slipmaskinen köpte syrran på TV-shop, egentligen för att slipa bort hår på
 benen, men det funkar ingetvidare. Jag använde dock sliphandske mot hår på
benen när jag pluggade i USA. Då var dock mina hår inte så grova o täta som nu
Jag är noga med att varje vecka göra pedikyr. Det är inte bara en lyx utan nödvändigt eftersom jag absolut vill undvika att få min fars torra och spruckna fötter med förhårdnader som är både vassa och helt ogenomträngliga. Det är också därför jag alltid smörjer mina fötter med fotcreme på kvällarna

Jag filar fötterna med en slipmaskinen, men det går lika bra med fotfil
Det bästa för fötterna är att gå barfota så ofta du kan och att undvika att stå stilla under långa perioder, eftersom det framkallar och förvärrar åderbråck. Det är alltså bra för mina fötter att jag är så rastlös att jag ogärna står stilla längre stunder och att jag helst går med fötterna bara hemma. 

Tvätta fötterna varje dag och ta på rena strumpor. Torka fötterna noga, särskilt mellan tårna för att undvika självsprickor och svamp, vila sedan gärna fötterna i ett högt läge kanske i soffan t ex framför TV:n. Använd badtofflor i offentliga duschar och om du får vårtor använd Wartner från apoteket.
bra fotkräm från apoteket är viktigt varje kväll för mig



















Detta är min pedikyr-rutin:

1. Tvätta fötterna i varmt tvålvatten eller gör fotbad med bakpulver eller salt i.
2. Fila häl och på sidorna av framfoten med fotfil så att hårt skinn försvinner.
3. Torka fötterna noga, särskilt mellan tårna.
4. Klipp naglarna rakt av med en nagelklippare eller sax. Klipp dock inte ner nageln vid sidan, för då kan man få nageltrång. Vid nageltrång, lyft nageln vid kanten med hjälp av nagelpetare och peta in en liten bit gasbinda under den. Skrapa så bort nagel mitt på den, vilket gör att den automatiskt "viker upp sig"
5. För försiktigt tillbaka huden runt naglarna med den trubbiga änden av en orangepinne.
6. Smörj in hela foten med särskild fotcreme.
7. Måla om du vill naglarna med nagellack.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: