lördag 26 maj 2012

Vilt "Husdjur" istället för gerilla-plantering

I vintras berättade jag om de halvtama rävungar som bor i närheten av stugan. När Maja och jag var där för några dagar sedan kom en av dem tassande när vi satt ute och åt grillat.
Han satt och spanade och tassade sedan runt huset fler gånger och fick mat. Det är nämligen väldigt bra med en "hus-räv" för han håller efter båda sorkarna och hararna. Därför har jag bestämt mig för att odla där istället för att gerilla-plantera. För när det är vackert väder är det mycket härligare att vara där än hemma.
Han håller på att skifta till sin vackra röda päls, men än är några fläckar ännu grå. När jag ser på vinterbilderna är han dock röd, så kanske tänker jag fel, så att han skiftar till gråare päls på sommaren? 
Det är tydligen fler som matar honom så det är därför han är så orädd. När vi pratade om Rävis så kom han framsmygande runt endera hushörnet, så därför kallar vi honom nu R-vis, vilket dessutom har en rockigare klang ;-)
Så här låg hanch o spinade på oss medan vi åt, som
en riktig knähund eller -katt, eller hur?!
Jag hoppas nu verkligen att ingen kommer att skada honom därför!

Inga kommentarer: