lördag 12 maj 2012

Istället för ont i ryggen

Hela min familj är drabbade av ont ryggen. Det är ischias hit, rygsskott dit och diskbråck mitt i alltihop hos både föräldrar, far- och morföräldrar samt syskon. Jag har dock, tack och lov, bara haft ont i ryggen vid ett enda tillfälle och det var efter att ha ramlat på skridskor och slagit mig ordentligt.
bild från Google
Det har både gjort mig väldigt tacksam och så har jag funderat över hur det kommer sig egentligen. Det som främst skiljer mig från hela släkten är att jag alltid tränat aktivt. Även om jag som barn inte tyckte att jag gjorde det, eftersom jag främst dansade flera gånger i veckan och inte sportade. Dans är dock en fantastisk allsidig träning och när jag sedan även började träna på gym insåg jag hur mycket "gratis" jag hade från dansträningen. Hur stark jag var och vilken god kondition jag hade. Det var troligen också det som gjorde att jag överlevde olyckan och klarade mig med de relativt små men jag har.
Mitt råd för att slippa ont i ryggen är därför att träna både styrka och kondition åtminstone tre gånger i veckan. Dessutom blir du då både piggare och får en allmänt bättre fungerande kropp. Du bör dock vara nog med hur du tränar så att du inte snedbelastar, utan se till att få hjälp av någon som verkligen kan!

Inga kommentarer: