måndag 21 maj 2012

Blomkuvöser (o lavendelskott)

Jag har verkligen inte varit mig själv sedan utställningen och inte haft kraft eller energi utan mest bara hjärnvärk och noll koll. Jag har alltså haft hjärnsläpp av högsta graden.
Kuvöser i form av plastpåsar med lufthål över nya plantor
Många av solrosorna som sattes där har tyvärr dött, eftersom jag totalt glömde att de bör ha en "kuvös" tills de rotat sig ordentligt när jag planterade om dem. En kuvös görs enklast genom att gör lufthål i en påse som man trär över krukan, så att jorden håller sig fuktig. Sådana har jag använt mig av i alla tider vid sådd, men just nu var det totalt bortblåst ur mitt huvud. Som tur är kom syster Maja hit och räddade de som överlevt så att jag kan (gerilla-)plantera ut dem när det blivit varmare.
Min övervintrade lavendel visade sig dock vara bortom all räddning och är nu helt grå, så det bli till att köpa ny. Istället för att ha den inne eller låta den stå nedgrävd i rabatten var ju dum nog att ställa den i kruka på balkongen o det har varit minusgrader. Jag som tänkt "frissa" till den och då ta skott till nya små lavendlar ("pluraliseras" det så och finns ens det ordet för att beskriva fler? Låtsas det i alla fall). Det ska ju vara så enkelt. "Vänta tills lavendeln grönskar ordentligt. (Bra klipptid brukar vara när björken har musöron.)
Klippa sticklingar med både mjuka och vedartade delar av stjälken. Knipsa av alla mjuka toppskott som inte blommar och sätta i plantjord, hålla fuktigt och de kommer säkert att hinna sätta rötter. 
Dra bort bladen på den nedersta halvan av sticklingen. Ca 10 cm är lagom. 
Sticka ner den djupt i jorden så att de kvarvarande nedersta bladen vilar mot ytan.
Vattna.
Placera varmt och hålla jorden fuktig tills sticklingen har rotat sig. Då är det dags att plantera om sticklingarna i egna krukor." Nåja, det får bli ett annat år med bättre energi istället.

Inga kommentarer: