måndag 7 maj 2012

KulTur i bara en ateljé

på gårdsplanen svävar My Angel och där
fanns även flera skulpturer i Carrera-
marmor, kalksten, granit, metall och annat.
I lördags begav sig Maja och jag på KulTur i 4-5 ateljéer i Östersund och igår begav vi oss ut till Gremmelgård och underbara skulptrisen Måd Demår. Eftersom vi är ungdomsvänner har jag haft en stående inbjudan dit i ett par år, men inte tagit mig dit.
Underbara Hold Togeather var ett av huvudnumren på Demårs imponerande utställning på Ahlbergshallen för några år sedan. Jag såg då framför mig hur fantastiskt bra den skulle passat vid Storsjöteaterns entré och gav det som förslag, fast min tid som rådgivare för Landstinget redan var slut. Den köptes dock inte in, utan står nu bakom Måds verkstad.
 På lägdan vid huset fanns ytterligare ett antal av skulpturerna, som verkligen gjorde sig fantastiskt med stenmur, skogen och naturen som fond.
Vi hade egentligen tänkt att åka på fler ställen men blev kvar för att fika, surra, massera hundar och diskutera kulturpolitik i över två och en halv timme. Det var det dock värt; det var så fantastiskt att det känns som om ytterligare ateljéer bara skulle förstöra den upplevelsen!
Måds och Oves dotter Tindra fick valpen Tusse i födelsedagspresent härom veckan så han var med så länge han orkade, lekte, satt i knä och tvättade alla i rummet. Maja var visst ovanligt smaklig, för nästan hela hon blev tvättad av Tusse.
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!  

Inga kommentarer: