tisdag 29 maj 2012

Mer rabarber och kardemummatips!

Jag har köpt upp mig på rabarber och experimenterar för fullt med smaker. Allra enklast är att bara skala och skära en rabarberstång i cm-stora bitar. Strö så vaniljsocker över och rör om så att den täcker all rabarber. Lägg ca en kopp matlagningsyoghurt över, ringla över honung och mal kardemumma över (se varför nedan). Rör om och njut!
Vårmarknaden hittade jag hemgjort
godis av rabarberchips, som är underbart
Rabarberyoghurt"glass" gjorde jag på samma sätt som Hallonyoghurt"glassen" jag skrivit recept till här. Istället för frysta hallon använde jag dock fryst (och skalad) rabarber och så kryddade jag med färskriven kardemumma. Jag har lagt kardemummakärnor i en (ny) pepparkvarn. Det ger nämligen mer och godare smak än den som redan är mald.

Vaniljkokt rabarber med kardemumma och mascarpone -
mmmmm! Receptet hittar du här

Rabarber har också tidigare använts som en medicinalväxt och i Kina har den använts enda sedan 2700 f Kr! Främst för att den har en laxerande verkan och den ansågs också vara stärkande och användes för matsmältningssystemet.  I Ryssland satsade Tsarfamiljen på den lönsamma handeln med rabarber till Europa. Det kan låta konstigt, men under en period på 1600-talet var rabarberroten tre gånger så dyr som opium! I slutet på 1600-talet användes rabarberbladen ungefär som spenat. Först när det började odlas sockerbetor så att sockret blev billigare och lättare att få tag i som man började tillaga bladskaften som vi gör idag.
I Europa har rabarber använts mot såväl dysenteri som barndiaréer. Särskilt inom TCM (kinesisk folkmedicin) används den fortfarande och roten kunde köpas torkad på apotek i Sverige in på 1960-talet.

Rabarber växer bra på de flesta jordar, men allra bäst växer den på en halvskuggig och lite fuktig plats med en djup, mullrik och näringsrik jord. Kanske är det därför den är så vanlig som trädgårdsväxt i vårt avlånga land?

Inga kommentarer: