onsdag 2 maj 2012

Tolkningar av tak och annat

Josefin Sundnäs ställer ut sin underbara keramik på Drejeriet t o m 19 maj. Där har hon bl a tolkat olika takformer i Östersund:
Krukor och skålar  inspirerade av tak Centralpalatset
skål och två exemplar av Stortorget 8 krukan
Längst till vänster är det Centralpalatsets tak som inspirerat, medan de två andra skålarna båda har sitt ursprung på Storgatan 8's tak.

Rådhustaken
Formerna ovan finns över skorstenarna på Östersunds rådhus. Kul, tycker jag för det är inte ofta jag tittar upp på taken. Från min förra lägenhet såg jag dock väldigt många tak, eftersom den låg på tredje våningen. Då upptäckte jag massor av takutsmyckningar jag inte sett tidigare.
Panelgardin som har omtolkade
mönster från Jämtländska brudkuddar
Sundnäs finner verkligen intressanta former på de mest oväntade ställen.
– Jag har hämtat mönstren från de jämtländska brudkuddar som hemslöjden återupplivat och vars mönster man kan köpa på Jamtli. Formerna har jag överfört till skivorna och sedan gjort som ett draperi. Berättar hon i ÖP och visst kan man se det?:
Det var min farmor som broderade brudkudden ovan  
Här ovan, bak på soffan, ser du Hackås brudkudde, som Sundnäs tolkat högst upp i Panelgardinen.
Rådhuslampett inspirerad av rådhuset
Lampetten ovan har fått sin inspiration från en av dörrarna till Rådhuset, som vetter mot Wargentin-skolan. Den har jag aldrig lagt märke till innan.
Underbar Fågel Fenix Ljuslampett
Verkligen fantastiskt att återanvända lokala former på det sättet; gå och se! 
Mer om utställningen kan du läsa här och här.

Inga kommentarer: