tisdag 1 maj 2012

Schönbergs allra bästa!

Staffan Schönberg ställer nu och t o m  16 maj ut målningar och träsnittGalleri S.
Det märks att han har ägnat mycket tid i ateljén de senaste månaderna, för jag tycker verkligen att detta är Schönbergs allra bästa utställning.
– Jag har legat i ganska hårt, i princip allt är målat i år. Dessutom har jag en separatutställning hos Grafiska Sällskapet på Hornsgatan i höst, dit har jag redan gjort det mesta. Berättar han för ÖP.
Motiven härrör sig från Mongoliet, där han deltog i Art-camp 2004, från Rom, där han varit Artist in Residence och där hans syster dessutom bor sedan väldigt länge.
Den tredje plats han hämtat sina motiv från är hemmiljön i Hackås.
Där mina katt-emaljer hängde på förra utställningen hänger nu en olja med Staffans katt Fridolf, så den väggen har nu blivit till kattväggen!
Målningarna är pastost målade [med tjocka färglager], med både pensel, kniv och skrapa, som det ser ut och för mig är det tydligt att motiven framkallar mycket känslor hos Schönberg.
Bilderna visar på ett harmoniskt lugn i ljus färgskala och förlagorna är främst fotografier. Av målningarna är därför några rent fotografi-liknande, men jag vill ändå inte kalla dem fotografiska, eftersom de visar sådan känslighet. 
Det är tydligt för mig att det finns en stark kärlek till bilderna och den kärleken tycks vara besvarad på så sätt att man som åskådare känner sig välkommen in i bilderna.
I det inre rummet finns träsnitt, varav jag verkligen tycker om det vänstra nedan, vid Storsjöns strand. Även om färgskalan kan tyckas tråkig, så har den en känslighet som jag tycker lätt går förlorad i de mer färgrika verken.
Jag vill verkligen rekommendera er att se Schönbergs hittills bästa och mest sammanhållna utställning.
Galleri S är öppet även idag, den första maj kl 12 - 16 och som vanligt ti- fr 12- 17 och lö - sö 12 - 16. Mer om utställningen kan du läsa här och här.


Inga kommentarer: