onsdag 9 maj 2012

Passion mot jasmin

Jag är väldigt förtjust i jasmin, som jag tycker doftar helt fantastiskt. När allra käraste syster, som är allergisk mot det mesta, började känna att hennes blommande luktar för mycket för henne bytte vi därför.
härligt att kunna avnjuta jasmin-doft från sängen
Hon fick min Kristi korsblomma Passionsblomma eftersom jag har så fullt i mina fönster med allt som ska planteras ut när det blir varmare att jag inte har plats för ens ett skott till. Faktum är att knaskatten tittar förebrående på mig varje gång hon tänkt hoppa upp i fönstren och inser att inte ens hon får plats där...
Titta här så fin Kristi korsblomman
är hos Maja. Krukan från Indiska
är helt fantastisk på piedestalen.
Jag har haft många jasminer i mina dagar, men nu är det ett tag sedan sist. De är enormt känsliga för att bli torra och måste därför vattnas innan de blir torra.  Annars tappar den både blommor o blad, så jag som snarare vattnar blommor för mycket brukar kunna behålla den så länge jag vattnar själv. Så fort jag rest bort och lämnat bort vattningen brukar det däremot vara ajöss med den... Den ska stå ljust, men inte i direkt sol, pga just uttorkningsrisken.
Jag hittade nämligen frön och ska försöka driva upp egna Kristi korsblommor Passionsblommor, det ska bli spännande! Började med att blötlägga fröna i 40 gradigt vatten under 24 h, som det står på fröpåsen.
De blötlagda fröna skulle sedan slipas lite för att vara mer "öppna" innan man sätter dem i en kruka med såjord.
Ca 14 dagar senare ska de börja gro om de står ljust och hålls fuktiga. Hoppas nu verkligen få till åtminstone en, som jag kan ha i fönstret när det andra ska planteras ut!
kan du tänka dig något vackrare och
vilken lycka att ha drivit upp den själv?

Inga kommentarer: