tisdag 15 maj 2012

Solig kanna för Isté - the Southern Way

Jag har fyndat en ny soligt gul kanna att ha t ex isté eller saft i.
Ib Laursens fina kanna hittade jag hos Mormor Hildur
När jag bodde i den amerikanska södern lärde jag mig att göra en kanna Isté "the southern way" genom att
koka upp ett par påsar te i ca 2 dl vatten.
Låt dra i en kvart under ett lock e dyl.
Ta ur tépåsarna, utan att vrida ur dem.
Häll téet i en kanna och blanda så ut det med ca 8dl kallt vatten
Tillsätt socker/Stevia efter smak och rör om så att det löser sig.
Häll i massor med is så att det blir riktigt isande.
Njut av ett oerhört läskande och gott isté.
Smaksätt ev med färsk citronjuice, myntablad, jordgubbar e dyl.
Det går lika bra att göra av rött eller grönt té också, men då ska inte vattnet kokas upp innan.
Tillsätt hellre mindre vatten än att låta teet dra längre, då det i så fall kan bli beskt.

Inga kommentarer: