fredag 11 maj 2012

Skovård à la amerikanska Marines

När jag var utbytes-student i den amerikanska södern var min pensionerade marin-officer till värdfar grymt imponerad av mig. Han hade nämligen aldrig tidigare sett en kvinna som vårdade sina skor lika väl som de gjort inom marin-kåren, som är de amerikanska militära elitstyrkorna.

Den som lärde mig att ta hand om mina skor var främst min farfar, som varje gång han kom på besök ställde sig och putsade alla husets skor. Därför putsar jag mina skor med skokräm i rätt färg och boots etc med skofett så fort de ser ut att behöva det och i slutet av varje säsong, innan jag ställer undan dem. Dels gör det skorna snygga, men också vattentäta + att de håller mycket längre.

Jag börjar alltid med att fylla ut tån med tidningspapper eller skoblock och det behåller jag också i när jag ställer undan dem. Jag torkar av dem med fuktig trasa. Både skofett och skokräm lägger jag på med en gammal nylon-strumpa, då får det fantastisk glans.
Mocka-skor ruggar "jag upp" med särskild borste och impregnerar istället med spray.
i DN 121020 gav en tidigare skomakare dessa råd.
Klicka bara på bilden så öppnas den så stor att du kan läsa!
Lycka till och sträck nu på ryggen när du går ut i dina välputsade skor!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: