lördag 28 juli 2012

"Trivselvikt"

brukar man säga när någon gått upp en del i vikt sedan sist. man sågs I mitt fall är det snarare frågan om en avskräckningsvikt. Eftersom jag gick upp så mycket när jag pluggade i Johannesburg 2000.
i väntan på taxin i Jo'burg med all packning hem
I Johannesburg våldtogs då 20 % av kvinnorna, det var den stad i världen där det begicks flest våldsbrott, människor hade vapen och bodde bakom höga murar och i vissa stadsdelar behövde man inte ens stanna för rött ljus efter mörkrets inbrott. Detta eftersom det var så stor risk att man då skulle få bilen kapad med vapen om man stannade. Under det halvår jag bodde där rånades två personer i min klass, en på sitt jobb i en spritbutik och en just i bilen när hon blev kapad. Min viktuppgång berodde alltså inte bara på att maten var dålig och att jag tränade för lite, utan framför allt för att jag mer eller mindre undermedvetet inte ville vara ett lockande våldtäktsoffer...
några bilder från Sydafrika som illustrerar otryggheten där
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: