söndag 8 juli 2012

Jorden grunden till allt

så här dåligt har min morötter och polkabetor växt
Mitt odlande har verkligen inte gått något vidare i år, vilket i o f s kan ha många orsaker. Det var en väldigt kall vår, vilket försenade mycket, men det jag tror är det viktigaste är jorden. Tidigare år har jag köpt   U-jord hos plantskolan, eftersom jag främst odlar i krukor och lådor. I år köpte jag istället bara Plantjord på ICA, som jag i o f s tillsatte Weibulls långtidsverkande gödsel. Det brukar räcka, men Plantjorden är väldigt grov och med bl a kvistar i, så därför ger jag den största skulden.
i baljan såg det något bättre ut, men dåligt för att vara i juli
Just kryddor, som är det jag främst odlar, vill ha välgödslad planteringshord, så nu tillsätter jag även super-näring i vattnet för att få fart på tillväxten!
så här  mycket bättre ser det ut efter bara ett par dagars
näringsbevattning och så har jag satt ut min lila basilika,
som jag fått sätta en omgång till av. Nu är det sallad som
jag hoppas växer upp snabbt för att den tagit slut

Inga kommentarer: