torsdag 5 juli 2012

Ät perfekt!

Eftersom jag tycker att det är rätt skönt att slippa hitta på själv vad jag ska äta hela tiden så har hoppat på Fredrik Pauluns och Fitness Magazines utmaning Ät Perfekt i 21 Dagar ur nummer 7.

Jag har inte följt det precis, 
eftersom där är så mycket kyckling, vilket jag är skeptisk emot efter matförgiftningen... Den byter jag hellre ut mot  fisk, älg eller annat kött och korven byter jag också ut! Det handlar ju om att jag ska må bra och inte bevisa något för någon.
Det har funkat riktigt bra att Äta Perfekt i 21 Dagar. Särskilt när man, som på tredje dagens lunch, får Smørrebrød med egenpillade räkor till lunch... Ja, det är vad jag kallar min version av 

Lyxig lunchräkmacka
(1 portion)
en näve gröna salladsblad 
1 hårdkokt ägg, skivat
1 skiva Danskt rågbröd
2 msk majonnäs
80 g skalade räkor*) i vattenlag, avrunna 
1 tomat, skivad
en bit gurka, skivad
½ avokado, skivad
1 dillkvist
1 skiva citron
Bred 1 msk majonäs på brödet, Lägg salladsbladen och äggskivorna på brödet. Lägg de skalade räkorna på,  några tomat-, gurk- och avokadoskivor. Ringla över sista majonnäsen. Lägg resten av grönsakerna direkt på tallriken. Pressa över saften från citronskivan.

*) Så pillade jag mina räkor själv så till middag blev det räksoppa istället för makaronilåda. Den gör jag på samma sätt som kräft- och hummersoppan. Man måste ju tillvarata räkskalen också och inte bara slänga dem!

Inga kommentarer: