fredag 6 juli 2012

Måleri, grafik, foto och teckning på Urbn Arts

Urbn Arts kan man sedan 30 juni se två konstnärer, Mårten Wallin och Ida Norlén, varav den senare precis gått Östersunds Konstskola.
Ida Norlén Självporträtt foto-triptyk
 "Ida Norlén skapar självporträtt i foto och teckning. Hon låter bilderna växa fram organiskt. --- Alla bilder bidrar till en skön helhet och här finns något som gör att jag fastnar och börjar fundera." skrev ÖP om avgångsutställningen på Ahlbergshallen, som jag dessvärre missade. Just därför är jag väldigt glad över att se Norléns säkra bilder på Urbn Arts istället. 
Ida Norlén Separerad torrnål och tusch-teckning utan titel
Hon visar här såväl foto, som tusch-teckningar och grafik i form av torrnålen  ovan och tre fotopolymer-verk. Så fast utställningen även består av fem olje-målningar av Mårten Wallin är det hennes bilder som ger starkast intryck. Det verkar jag inte vara ensam om att tycka, för så här skrev Tomas Larsson om avgångsutställningen på Ahlbergshallen:
"Själv har jag svårt att slita blicken från Ida Norléns tre unga flickor insnärjda i törnroskvistar, en närmast perfekt komposition i svartvitt, stilsäkert och behärskat."
Mårten Wallins oljemålningar Jag ska Klistra Upp Dig med
Socker i Luften och Det är bara Henning Henkel som
kommit för att säga God Natt
Ändå är Mårten Wallins verk allt annat än anonyma och särskilt greppet med att bredvid varje målning även hänga en text är jag förtjust i. Att sätta olika konstformer som måleri och poesi emot varann känns för mig helt naturligt. De lyfter dessutom varann så att helheten blir större än vad summan av dem båda skulle bli var för sig. Att han kommer från graffitins esteik är tydligt och ger en skärpa till hans bilder, även när han målar med olja. Fast Wallin själv menar att "jag kommer inte från en graffitti-värld" så är det den estetiken jag tänker på när jag ser hans bilder. Jag är å andra sidan ingen expert på graffiti, vilket jag är den första att erkänna.
Urbn Arts håller öppet ons - fre 12 - 18 och lör - sön 12-16 och utställningen hänger kvar till i slutet av månaden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken prutt-rescention. liksom skitnödig och målsökande.
Kul att du gillar tjejer men det har ju redan framgått.
Nej, jag kommer inte från en graffitti-värld. Om du visste något om konst alls, kanske du sluppo bete dig arsleigt.
Men prutt på dig också.

Lyckans Smed sa...

Hej M Wallin!
Tråkigt att du blev ledsen över min recension!
Tyvärr som kommer jag nog att göra dig än mer upprörd eftersom jag faktiskt vet "något om konst alls", em hel del faktiskt. Jag har varit konstnär i tio år, efter sju års konstutbildning, varav de sista fem var på Konsthögskolan, Umeå universitet. Jag har alltså en Masters Degree i Fri konst, så det enda som skulle slå det vore att läsa till doktor i konst.

Ha en skön julhelg ändå!
/MalinMatilda

Anonym sa...

Tack för julhälsningen. Det är uppskattat. Julen har aldrig varit min bästa tid. För mycket falskhet och spackel.
Ett plus till dig att du faktiskt la ut min på-fyllan-kommentar. Det hade inte alla gjort.
Ett minus till dig för att du pekar på skolor för att visa din nivå. I min värld förstör skolor människor.. de flesta.
Ett plus till dig för att du verkar som konstnär och argumenterar från den positionen.
Två minus till mig för att jag betygsätter.. för vem gillar att bli betygsatt?
Inte jag. Kul att veta hur andra känner och tänker.. men inte när de själva vill gå på ens tavla med pensel och förbättra. Fast det kanske är det "att ställa ut" är.. som Strindbergs beskrivning av hjärtan på slaktarens krok.
Alldeles oavsett är du i min bok uppskattad och jag ska ta mig en titt på din konst för att se vad jag känner.

Lyckans Smed sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lyckans Smed sa...

+ och -
Du skrev att jag inte kan nåt om konst o då tycker jag faktiskt att min utbildning säger en del om det.

Mer kan jag inte tillägga så nu lägger jag mig. Gonatt!

/MalinMatilda