lördag 14 juli 2012

Perfekt Lax med basilikaquinoa

Då kommer jag med yterligare ett härligt resept från Fitness Magazines utmaning Ät Perfekt i 21 Dagar, nämligen  

Lax med Basilika quinoa 1 port
150 g laxfilé (skinn- och benfri)
saft från 1/4 citron
½ tsk citronpeppar 
Jag sätter ugnen på 225 ° och lägger laxen i en ugnsfast form och pressar över citronsaften och strör på citronpeppar. Steker den så i mitten av ugnen på 200° värme i cirka 15 minuter
1 dl quinoa
sköljd i varmt vatten
2 dl tomatjuive1 msk olja
½ tsk örtsalt
I min version är quinoan kokt i tomatjuice, eftersom jag inte tycker att det är så gott annars och då måste även olja tillsättas. Koka enligt anvisningarna på paketet på svag värme.
att koka quinoan  i tomatjuice gör även tallriken vackert färgglad, fast den lila basilikan inte syns så väl 
20 kärnfria kalamataoliver
10 körsbärstomater, halverade
en näve mâchesallat grönsaksjuice till servering
sköljs och skärs/rivs i lagom stora bitar
2 msk hackad basolika jag använde förstås min lila för att tallriken skulle bli vacker

3 msk olivolja
1 msk citronsaft
1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 tsk mineralsalt
Rör ihop hackad basilikan, olivoljan, citronsaften, vitlöken och saltet. Ringla denna basilikaolja över quinoan och rör om ordentligt. Tillsätt oliverna, körsbärstomaterna och salladsbladen och rör om. Servera laxen på en bädd av quinoa och drick gärna ett glas grönsaksjuice till.

Inga kommentarer: