söndag 29 juli 2012

Som om det vore meningen...

Patti Smith på Storsjöyran igår
Den största njutningen för mig har varit att uppleva musik live på konserter. Under hela min ungdom var jag därför aktiv i Östersunds Musikforum, som anordnade konserter.
Patti Smith & her Band på Stora scenen, Östersund
Efter min olycka har jag inte varit på konserter eftersom jag inte trott att jag skulle orka med eller ha balans för det.
Tant Strul med Kajsa Grytt, Liten Falkeholm, Malena
Jönsson, Nike Markelius och Sebastian Öberg
Kanske framför allt för att jag tidigare alltid skulle stå längst fram och trängas på konserterna, men efter mina hjärnblödningar finns också en risk för att jag skulle utveckla epilepsi.
the Hives Howlin' Pelle och de andra hade sådan
energi att regnet upphörde för en stund
Jag har alltså inte tordats och dessutom har jag inbillat mig att jag redan sett "alla" som är nåt att se.
Presidentens tal i år var det tråkigaste någonsin,
jag fick känslan att han "bäddar för" att ersättas.
Personligen skulle jag gärna se Mikael Tornving
som Jamtlands nästa president.
Jag har därför inte varit på själva Storsjöyran sedan 1993 fast självaste Iggy Pop spelade här 2007. Honom hade jag ju redan sett, så det var liksom ingen diskussion.
Konserterna på Stortorget visas också på stora bildskärmar,
vilket gör att man ser bra utan att trängas med folk längst fram
I år har författaren Peter Lucas Erixon dock lockat hit sin vän Patti Smith. En legend som jag aldrig sett.
Problemet var dock att jag hade så lite pengar och dessutom törs jag inte köpa förköpsbiljetter, som är billigast, eftersom jag aldrig vet säkert om jag ska orka förrän bara några timmar innan.
Jag har försökt sälja fyra pinnstolar på Blocket i över en månad och när det plötsligt ringde en kvinna och kom och köpte dem så hade jag helt sonika råd att går!
Det är jag så oerhört glad för. Fast jag sett grymt många artister under alla år var konserten igår en av de allra bästa jag sett!
Den värme och närvaro Smith utstrålade var den sol vi alla stod och längtade efter där i hällregnet.
Jag har lyssnat mycket på henne sedan jag gick konsthögskolan och mest då på Horses.
 
Jag tycker att hon verkar ha kloka åsikter och tycker att hennes bok är en av de bästa rockbiografier jag läst.
Jag är så glad över chansen att se Patti Smith och känner det som att det måste ha varit meningen eftersom jag sålde stolarna.
Som en vän uttryckte saken "nu kan jag dö efter att ha sett Patti Smith".  Hon är verkligen en förebild och jag önskar så att jag när jag är i hennes ålder blir som henne. Exakt, fast utan att förneka mig själv och jag ska inte färga håret.
Eftersom det var färre besökare än tidigare var det heller inte trångt, vilket var en enorm fördel för mig. 
Det var häftigt när  Patti Smith efter sista
låten slet av också den allra sista
av gitarrsträngarna, som då var hel.
 
Innan konserterna hade snälla Anne bjudit hem oss fyra som umgicks som ler och långhalm hela ungdomen på middag med familjer. Fantastiskt att träffas och umgås igen, det var alldeles för länge sedan!
vad jag tittar på vet jag inte, Maria AnderssonMia
Kerstis
 och Anne Karlstedt ser dock rakt in i kameran

2 kommentarer:

Maya sa...

Efter min hjärnskada klarar inte min hjärna av många uttryck samtidigt, det går bra om jag är berusad. Eftersom jag inte dricker längre måste jag ta lugnande om jag ska iväg på konsert eller liknanade. Lika illa är det om jag går in på en stor affär så blir det jobbigt

Lyckans Smed sa...

Så var jag också de första åren efter olyckan, men det har blivit bättre med åren. Framför allt tack vare att jag håller på med konst, som stärker min skadade högra hjärnhalva.
Det bör funka för dig med om du nu inte fick blödningar i den vänstra o förlorade t ex skrivförmågan.
Hur länge sedan fick du din hjärnblödning, Maya?
/MalinMatilda