söndag 15 juli 2012

Spireor

Brudspirean blommade alltid på min födelsedag, 12 juni, under hela min barndom, så därför kallade jag den för min födelsedagsbuske.
Mamma hade både brud- och kvastspirea i Brunflo, men den rosa spirean ovan, som finns på min gård, tror jag mig inte ha sett tidigare. Den är dock väldigt vacker, tycker jag, men det blommar visst ungefär två veckor senare än brudspirean.
På bilden ovan syns skillnaden rätt tydligt; brudspirean, närmast, är renare i blommornas linjer medan kvastspirean har "borst" runt blommorna.
efter blomningen blir blommorna så här vackert gröna o torra
De är härliga eftersom de blommar nästan hela sommaren, med början i maj. Jag tycker dessutom att de torkade blommorna (ovan) är väldigt vackra. Den behöver mycket vatten och blommar följaktligen extra fint de somrar det varit riktigt regnigt.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: