söndag 7 augusti 2011

Tomatconsommé värd väntan!

Sedan i april har jag längtat efter mogna tomater. Mina hemodlade har hittills bara precis knutit sig, men på Ås Trädgård finns goda ekologiskt odlade grönsaker. Dit for jag därför när jag i måndags såg annons att de öppnat för säsongen.
Av 250 g tomater blir det en portion och bara så här lite av
Jamie's Tomat Consommé à la Bloody Mary som var den
främsta anledningen till min längtan efter färska tomater.
Och där finns verkligen grönsaker och blommor i alla dess färger och former så det blev storhandling och inte bara tomater! ReceptetJamie's Tomat Consommé à la Bloody Mary kommer du till när du klickar här! Jag hade egentligen tänkt göra den och äta till middag direkt på kvällen när jag köpt tomaterna, men det var innan jag läst hela receptet att själva Consommén måste droppa ur en silduk i 5 - 7 timmar... 
Jag körde ingredienserna till 1 port (250 g tomater) i mixern och lät det sedan droppa genom ett dubbelt kaffefilter över natten. Rätt besviket eftersom jag sett fram emot att få njuta av den direkt...
Så här fint mixat ska allt vara innan det
ställs att dra genom silduk.
När jag nu äntligen smakat det till middag kan jag lugnt rekommendera receptet! Det var helt KLART värt ett helt dygns väntan och 1/4 kg färska tomater; Tomat Consommén  är så god att det krullar sig på tungan!
grönsaksskörden från turen till Ås Trädgård! 
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten!

Inga kommentarer: