lördag 6 augusti 2011

Ås Lustgård



På Ås Trädgård känner åtminstone jag det som om jag hamnat nära Edens Lustgård. Där odlar man ekologiska grönsaker, blommor, potatis och säljer rättvisemärkta/ekologiska närproducerade produkter . Att följa fröet till färdig grönsak tycker Lars Olsson och Liv Ekerwald som brukar gården, är roligt. De ser det  som sin uppgift att skapa den bästa miljön för att få så kvalitativa grönsaker som möjligt och det har de sannerligen lyckats med. För där tycks växa så att det knakar!

Ås Lust(/Träd)gård odlas morötter, rödbetor, palsternackor, kålrötter, vitkål, grönkål, rödkål, savoykål, kålrabbi, Japanska kålsorter, gul-, röd-, vit- och purjolök, isbergsallad, bladsallad och salladskål, persilja, dill, timjan, salvia och basilika, för att bara nämna några av alla de sorter de har. 
ett av borden, som är välfyllda redan
så här tidigt på säsongen och mer blir det!



disken med våg och kassa innehåller även gott bröd









Romanesco
Förutom frilandsgrönsaker och potatis satsar Ås Lust(/Träd)gård på växthusgrödor som squash, chili, paprika, gurka och tomat. Därutöver broccoli, blomkål och, min stora favorit, Romanesco, som inte bara är god utan också oerhört vacker!

Solrosor i Ås Lust(/Träd)gård och en av dem står nu i mitt vardagsrum!
Solros i mitt vardagsrum

Bärodlingen på Ås Lust(/Träd)gård utgörs av ca 3000 jordgubbsplantor och 200 hallonbuskar och sedan några år kan man även plocka bl a eterneller och bukettblommor för självplock. Ås Lust(/Träd)gård brukar även sälja sina produkter på Stortorget när det är Jämtens marknad. Just i helgen fyller de dessutom 40 år och jag gratulerar från djupet av mitt hjärta!
Vägen mot Ås Lustgård kantas med blommor!
All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: