tisdag 30 augusti 2011

"Jag förväntade mig egentligen aldrig att göra inspelningar och album"

Idag när Patti Smith ska få sitt Polar Music Price vill jag dela med mig av en intervju/artikel med henne av Peter Lucas Erixon. Till er som inte annars läser ÖP så kan ni läsa artikeln här.
Patti Smith & Peter Lucas Erixon  foto:Ulla Montàn ur  ÖP
–"Jag förväntade mig egentligen aldrig att göra inspelningar och album och att vara involverad i det så länge men det är så det har utvecklat sig" säger Smith bl a där. "Jag försöker ge tillbaka så mycket som jag själv får ut av det. --- Jag tycker att det är generande med MTV Music Awards och allt det där. När jag var ung var rockmusiken mer upprorisk, revolutionär, till skillnad från glammusiken som var mainstream och jag anser då och anser nu att rockmusiken aldrig ska gratulera sig själv genom att ge varandra utmärkelser. Jag tycker verkligen att det är generande att man gör det.--- Att bli 60 får mig också att kontemplera över hur jag vill använda det närmaste decenniet … Det här senaste året har jag farit runt ganska mycket, rest och … Jag har inte ens arbetat. Rest. Ett slags undersökande."
Grattis till priset kära, kloka Patti Smith!

Här kan du höra ett reportage hemifrån New York

och här kan du se en av hennes låtar live!

Ett litet tillägg: "Nationalism hör endast hemma i sportens värld. Det är det vi har sport till" 
     / Patti Smith, klarsynt som alltid

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: