söndag 28 augusti 2011

Snyggaste o godaste grönsaken?

Romanesco är inte bara grymt snygg utan dessutom väldigt god. Jag har inte försökt att odla den själv (än...) utan köper på underbara Ås Trädgård.
tre stycken eftersom jag också ångkokar och fryser in till vintern

Romanesco är en relativt ny grönsak i Sverige, som faktiskt är en hybrid (korsning) mellan broccoli och blomkål. Ganska ofta kallas broccoli för romanesco  och tvärtom eftersom romanesco  är italienska för broccoli.  Färgen är ljust grön och den är rik på C-vitamin och fibrer. Konsistensen  på romanesco är krispig och den ska därför inte kokas för länge. Den har en mild kålsmak och används på samma sätt som blomkål och broccoli  i gratänger, soppor, stuvningar och suffléer. Romanesco är även oerhört god att bara äta rå med bara dippsås eller i sallader. Koka helst bara al dente eller som ångkokad, för att behålla krispigheten och nyttigheter.
dela romanescon i buketter 

Ångkokar gör jag i den gryta
med sil och lock som IKEA
säljer som pastakastrull

Vattnet ska inte räcka in i silen och det
ska koka 5- 10 min. Känn efter med
sticka så att den inte blir för mjuk !
Romanesco är även väldigt god som ensamrätt (lätt kokt)  med smör, eller kokt kall med vinegrätt (1 del vinäger 2 delar olja och örtkrydda + salt). Dessutom är den fantastisk som garnering.
Förvara romanesco i skafferi eller kylskåp +2 - 4°, gärna i plastpåse då den annars torkar lätt och dessutom är känslig för etylen (tidigare kallat eten), som bl.a. finns i äpplen.
ångkokt romanesco färdig för infrysning i zip-bag från IKEA.
Sådana blev jag enormt förtjust i när jag bodde i USA och har
saknat här tidigare.  praktiskt att slippa klämma till påsen!
Odla romanesco  på samma sätt som broccoli.

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

Inga kommentarer: