lördag 20 augusti 2011

föräldlat "Skogens guld"

"Skogens guld" i en brun papperspåse
Kantareller är ytterligare en delikatess i våra skogar, som enklast förädlas med en alldeles underbar Kantarellsoppa 4 port
1 l kantareller pensla bort jord etc med t ex torr bakpensel och skär i mindre bitar. Lägg så i tjockbottnad kastrull och låt all den egna vätskan koka in så att det börjar klicka i svampen.
smör
2 sharlottenlökar 
Klicka i smör i kastrullen, finhacka löken och fräs den md svampen tills den blivit genomskinlig.
1 l "Skogens guld" och bakpensel 
kantareller ska inte sköljas utan smuts
penslas bort för att behålla smaken


2 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
Smula i buljongen och häll så över vattnet. Låt koka under lock i 15 min.
hackad lök, buljong, vatten och
sherry ger smak åt kantarellerna
2 dl grädde
2 msk mjöl
Rör mjölet slätt i grädden och tillsätt i soppan, som sedan får sjuda i ytterligare 5 min på låg temperatur. Smaka av med
Salt, peppar, timjan och sherry
före servering och njut med gott bröd och ost!
Timjan ger god smak 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är duktig som lagar så mycket mat när du är bara en person hushåll.
Jag har svårt att laga små portioner det blir oftast för fyra eller mer fast vi bara är två.
Visserligen bra att ha till lunch sen
Hur gör du, fryser du in allt som blir över eller har du gäster?
Eva B S

Lyckans Smed sa...

Tack Eva! Jag har ju alltid varit ensam, men lagar oftast 4 port o fryser in. Sedan har jag antingen delingerdienser till andra rätter eller hela färdiga portioner mat. Jättebra de dagar jag inte orkar eller hinner stå vid spisen.
Jag har inte gäster så ofta längre, men när jag bodde på stan kom familjefirman o lunchade hos mig, eftersom Maja är allergisk mot så mycket mat. Då blev vi ju 4 pers, men ofta blev det ändå 1 port över att frysa.
Jag tycker om att laga mat, men det är inte alltid orken räcker till det...
Kram
/*

Lyckans Smed sa...

När jag pluggade eller jobbar borta är det också perfekta luncher att ta med resterna, som jag alltid fryser in i portionslådor. Hade dock dubbelt så stor frys på Gröng, så nu kan jag inte bygga upp lika stora matförråd, utan måste "äta undan"...