tisdag 16 augusti 2011

Crème Anglais, krämande engelsmän?

... nej, Vaniljsås, rent ut sagt på ren och skär svenska! Det slog mig att fast jag hänvisar till sådan i fler ab mina recept har jag ännu inte delat med mig av hur enkelt det är att göra själv. Visst tar det lite längre tid men blir så ofantligt mycket godare än den ur både pulverpaket, tetror och vaniljgrädde smakar som en fnysning när man testat rediga grejor!


Crème Anglais Allra godast är förstås
1 vaniljstång
Skåra och skrapa ur vaniljstången.
1,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
Koka upp grädde, mjölk, vanilj och själva stången. Låt så svalna i cirka 5 minuter.
4 äggulor
0,75 dl socker
Vispas i en skål och vänd under omrörning ner det i gräddmjölken. Sjud på svag värme och under omrörning tills det börjar tjockna, vid 85°. Häll i en glasskål och sätt in i kylen i ca 1 h innan servering.

Så finns en "Fitness-variant" på vaniljsås
1 ägg
4 dl mjälk (3% fett)
2 tsk potatismjöl
1/3 krm salt
1,5 msk socker
1,5 msk vaniljsocker (eget av torkad Vaniljstång blandad med strösocker, eller sötningsmedel utan Aspartam som fått  suga åt sig) 
Blanda alla ingredienser i en kastrull och sjud (koka inte!) på svag värme under omrörning. När det tjocknat  ta det av plattan. Ställ i kallt vattenbad för att kyla ned och fortsätt vispa. Vattnet kan behöva bytas ut o ställ sedan in i kylen. Kan ätas efter ca en halvtimme.

Njut av både smaken, tanken på att du vet exakt vad du äter och av att kunna städa bort ytterligare helfabrikat ur skafferiet!

Inga kommentarer: