torsdag 18 augusti 2011

Kattinlärning enligt forskning

Jag som älskar katter fick verkligen mitt lystmäte när jag hälsade på väninnan som  hade hela fyra kattungar hemma och dessutom katternas mor och en katt hon tar hand om till en vän som ligger på sjukhus.
"Småfrämmande" sängkamrater i Prästmon; tre av fyra
kattungar Siri, Elon och Karin tror jag att det är...
Igår fick jag dessutom höra ett fantastiskt kattreportage om en kattforskare(!) på P1, som du kan lyssna på här. Där berättar Jenny Loberg , som är just kattforskare dels om forskning gällande katter och trångboddhet, då de främst sover. Det senare är jag väldigt medveten om efter att ha hjälpt till på Jämtkattens katthem tills jag började känna av släktens pälsdjursallergi, som jag inte vill ska utvecklas så mycket att jag inte kan behålla min älskling. 
Gretas nya sovplats på de indiska spegelkuddarna





















Hon berättade också hur pass enkelt man kan t ex "klickträna" katter till att göra det man vill. Det är iofs ingen nyhet för mig att katter har lätt att lära, men att "klickträning" funkar visste jag inte. Jag tycker också att det är fantastiskt kul att forskningen nu kom fram till det!

All rosa text är länkar vidare till det som nämns i texten! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror jag absolut på. Mina går på endel kommandon. Nu tränar vi inte alls idogt, men när nöden så kräver. Mysig bild! :)
/Annie

MalinMatilda: eller hur? där de "vikit undan täcket" själva; vi hade det verkligen mysigt!


Annie: Jag skall försöka att lära dem att bädda! :)


MalinMatilda: de är på god väg

Annie: Stryka tvätt kan de redan. Det kan säkert Greta också!

MalinMatilda: PRESSA tvätt funkar alldeles utmärkt!