onsdag 17 augusti 2011

Kräma på

Det märks på mina inlägg att det nu är skördetid, inte sant? Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära sig att ta vara på de naturtillgångar som finns och känner att jag har en uppgift i att dela med mig av tips och recept, eftersom många inte tycks ha fått med sig den kunskapen hemifrån. Redan som barn lärde oss jag och mina systrar att göra god kräm när vi kom hem från skolan, så det klarar alla, jag lovar!
Krusbärskräm av vännens fantastiska röda krusbär.
 (Naturligtvis plockade jag med mig och tog med hem.) 
Det är ju så oerhört enkelt och snabbt att göra kräm själv om man har saft eller färska bär att jag omöjligt kan förstå varför så många köper tetror med kräm i alla möjliga smaker. Kolla bara här hur enkelt det är:
Husmors Krusbärskräm gör du så här enkelt 4 port av
6 dl snoppade krusbär, krämen kan givetvis göras av andra bär med!
5 dl vatten
1,5 (-2) dl socker för de av er som inte är lika söta som mig ;-)
färskmalen kardemumma e smak
Häll allt i en kastrull och koka upp. När det kokat så att bären spruckit tillsätter du
3 msk potatismjöl utrört i lite vatten så att det inte blir klumpar
blanda om och värm upp varpå du
häller upp krämen i en skål. Sockra så att det inte blir skinn på och låt kallna.
Saftkräm gör du på samma sätt men med 3 dl koncentrerad saft istället för bären. Dessa kan för övrigt vara både färska eller frysta.
Servera så med mjölk och njut av den goda smaken, likväl som att du vet exakt vad det är du äter!

2 kommentarer:

Annie sa...

Jag kokade sylt idag på svarta vinbären jag plockade då du var här. En liten klick av sommar i morgonfilen. Det är lite av Lycka det!

Lyckans Smed sa...

Absolut; gudasänd smaskens förädlad av en kunnig hand ;-)