måndag 8 augusti 2011

Bågskytteteknik för att nå alla mål

När vi hela familjen hade femkamp häromsistens lyckades jag inte med bågskyttet, som jag känt mig så säker på innan. Det berodde helt och hållet på bristande teknik, vilket syskonbarnen, Ängla och Knut, rådde bot på genom att lära mig den rätta tekniken. Den påminner till stor del om tekniker för att nå sina mål, på alla plan!
Ängla siktar högt med pilbågen
Först och främst gäller det att vara koncentrerad
Man ska sikta högt, hålla blicken stadigt fäst på målet och (det jag hade svårast för visade det sig) håll inte i pilen, utan låt den bara vila mellan fingrarna.

Voìla, så kunde jag skjuta både långt och pricka rätt! Värt att testa i många fler sammanhang; att inte sikta för lågt, ha stadig blick och att inte hålla för hårt i det nuvarande att det inte får fart in i framtiden.

Inga kommentarer: