måndag 8 oktober 2012

Stava på!

Stavgång är något som gärna framkallar ett hånfullt leende, men om du tittar på Peter Siepen här och hör honom berätta att just stavgång är hans främsta träningsform stelnar nog leendet lite, eller hur?
Stavgångens omslagspojke #1,  Peter
Siepen
 
på bild från webben
Personligen är jag inte vidare snygg när jag går stavgång, men nu tänkte jag visa hur man kan göra stavgången lite roligare. Man hoppsar då helt enkelt med stavarna så här:
Det är mer kul än effektivt, måste jag kanske tillägga.
För effektiv stavgång gör du enklast så här:
1. spänn bålen, bröst och håll axlarna sänkta.
2. Stavarna, som bör vara långa nog att ta i under dina armhålor, använder du som vid längdskidåkning och tar kraftiga tag för varje steg.
3. Gå med spänstiga steg i rask takt och var noga med att inte tappa hållningen.
4. Lär in den rätta tekniken först och gå inte längre än så länge du kan hålla den och öka sedan på tiden eftersom.
Här ovanför visar Peter Siepen sitt lilla tränings-kit som han främst använder när han reser. Han har också en fantastisk metod för just stavgång,  men den kan jag dessvärre inte hitta. Antagligen läste jag det i någon tidning om inte längre finns kvar. Det jag skrivit här ovan är dock inspirerat av den. 

Inga kommentarer: