lånat ur dn 2 oktober 2012 |
"–Jag
tyckte att stora företag försummade den yttre miljön vid sina huvudkontor, men
det här var ju
mycket
bättre – att låta växtligheten ta plats även inomhus, med allt positivt som det
medför.
Och det
handlar inte bara om att växter bokstavligen ger bättre inomhusmiljö, med sin
förmåga att
rena
luften och skapa trivsel, utan också om mer symboliska värden.
Vilket
företag vill i dag inte bli förknippade med något som gror, lever och växer –
själva sinnebilden för gröna värden? --- Den
skräddarsydda växtväggen är än så länge störst, både bokstavligen och affärsmässigt.
Restaurang Jonas,
där man också har odlat kryddor i växtväggen, Statoil och Skolverket hör till
dem som valt att
pryda sina väggar med yppig tropisk grönska, men ett smakprov finns förstås
också på Greenworks eget
kontor på Södermalm i Stockholm. En tolv kvadratmeter stor grönskande vägg med
över 400 plantor
i små polyesterickor, med inbyggd automatbevattning."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar