söndag 14 oktober 2012

Smaka Stekta gröna tomater

Minns ni filmen Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café från 1991? När jag pluggade i Savannah, Georgia 1987 åt jag givetvis sådana och eftersom sommaren inte varit solig direkt har jag ett överskott av just gröna tomater. Igår gjorde jag mig därför sådana till middag.

Stekta gröna tomater · 
Blanda
2 dl bovetemjöl 
2 tsk salt 
0,5 tsk svartpeppar · 
Vänd
750 g delade gröna tomater 
först i mjöl-blandningen, sedan i 
2 uppvispade ägg 
och sist i 
2,5 dl ströbröd 
Hetta upp 
1 dl olja 
i stekpanna och stek tomaterna runt om tills paneringen fått färg. Strö eventuellt över 
1 eko citron, rivet skal 
1 urkärnad hackad röd chili
Jag är inte förtjust i friterad mat, men just gröna tomater stekta i mycket olja är riktigt gott!


Inga kommentarer: