torsdag 4 oktober 2012

Häng gardiner

Häpp! Nu har jag slutligen bytt mina sommargardiner till höstgardiner. Då kom jag att tänka på ett knep jag har för att "hängena" ska hamna med jämna avstånd på gardinerna, som jag inte ser att de använder i t ex inredningsprogram.
Jag har ett ojämnt antal gardinhängen på varje gardin för att göra det enklast möjligt. T ex arton allt som allt, så att det blir nio/gardin. Sedan fäster jag  ytterändarna av gardinerna och mitten, som jag fäster på gardinens mitt.
Sedan är det bara att fortsätta dela gardinen i jämna avstånd tills allt är fäst. Som i detta fall med mitten av gardinens bredd hela tiden. Så snabbt och enkelt att jag nästan blir förbannad på folk som komplicerar gardinupphängningen genom att t ex mäta hur långt det ska vara mellan gardinhängena
Dessutom rullar jag gardinerna, som ovan, innan jag lägger undan dem, för att slippa tvätta och stryka dem varje gång jag byter.
Kornisch är den träram som sitter överst i vissa äldre fönster
för att dölja gardinstång, lampsladdar osv
Det bästa med mina gammaldags kornischer är att de har två (2) spår för gardinhängen så längder och kappor kan dras oberoende av varann.
Mina kornischer hade dessutom ett antal vackra gardinhängen
i vad jag tror är mahogny precis som själva 
kornischen
Det kräver dock att man verkligen använder båda spåren annars är det som med vilken gardinstång som helst!

Inga kommentarer: