tisdag 19 juni 2012

TrÄdGåRdSkOnSt i Hackås

Hackås Maskin & Kultur visas t o m 30 juni Trädgårdskonst med Anniki Andersson, Camilla Ericson, Bianca Maria Barmen, Bodil Halvarson, Ann-Marie Holmgren, Staffan Schönberg, Charlotte Sederholm, Alva Willemark, Hans Lif och Aino Näslund.
Betonggjutningen Bröstmjölk  är ett av Anniki Anderssons verk
Visst är det en somrig och livsnjutande utställning som nu visas i Hackås, fast jag känner mig lite "blåst på" växterna, som brukar vara huvudmotivet på just trädgårdsutställningar! ;-)
Många verk, som målningen ovan med Aino Näslunds Concrete Cakes i betong framför, visar prunkande växtlighet och livslust.
Det visas också verk av äldre målare, som Bengt Hamrén (Blommor på Trädgårdsbord, Vid Trädgårdsbordet), Örjan Noring (Sommarminne på bilden ovan), Stig Bahlenberg och  Lennart ÖrnbergTrädgårdskonst och det känns som om deras verk lika gärna skulle kunna varit gjorda nyligen.
Anniki Anderssons Jing & Jang [sic!] innehåller som alla Anderssons verk här foster. De ska egentligen vara utomhus, men eftersom jag kom så sent var de intagna i hallen.
Bianca Maria Barmens kraftfulla bronser gör sig minst lika bra här som på Galleri S tidigare.
Blyertsteckningarna av Bodil Halvarson känns organiska och jag tycker att det är roligt att Halvarson visar upp sin konst här!
Akvareller av Charlotte Sederholm Trädkrona, Frukost i det Gröna, Jag Badar 1/2, Jag Badar 2/2 och Frukost i Det.
Alva Willemark har precis gått ut första året på konsthögskolan i Umeå och hennes olja Gloria tyder på att måleriundervisningen där fungerar igen nu. När jag gick där hade vi ingen professor alls i måleri, utan Victoria Reynolds fungerade som lektor och hade måleri-klasser under en enda termin. Väldigt synd för mig som velat måla mer, men istället "passade på" att lära mig video-konst istället. Jag önskar Willemark all lycka och hoppas att hon tar tillvara alla de möjligheter utbildningen på konsthögskolan ändå ger!
Ännu ett av Anderssons spädbarn, Barnet i stengods vilar på en bädd av småsten. 
Tyvärr blev mina bilder av HolmgrensSchönbergs eller Lifs verk inte bra, men de de sistnämndas verk finns också om du följer länkarna, men tyvärr inte Ann-Marie Holmgrens, jag beklagar min klumpighet!

Inga kommentarer: