tisdag 12 juni 2012

Cineast!

Äntligen har jag varit till Kafé Cineast i Sveg, som jag skrev om redan förra sommaren!
På vägen hem från Österlen , efter en natt på vandrarhem i grönskande vackert Dalarna, var det perfekt att luncha i Sveg. På menyn finns pajer, mackor, sallader o sådana smårätter tillsammans med fikat.
Bardisken är så där evighetslång som i en amerikansk diner med massor av bakelser i storformat.
Eller vad sägs om denna chokladboll som är större än en kaffekopp och himmelskt god?
Det finns många typer av sittplatser och jag valde givetvis ett bås med rutigt golv och galon-soffor.

Man kan även sitta på pallar vid ett biljardbord med glasskiva över, en rustning och öppen spis
Filmreferenserna är många och väggarna är klädda med filmaffischer, men fåtöljerna nedan är nog det mest "filmiska" hörnet.
Bordet vi satt vid hade artiklar och annonser från 50-talet under glasskivan och naturligtvis får man en biljett för det man beställt.
På toaletten finns fler filmaffischer och en gammal torkhuv.
Fikat såg fantastiskt ut, men köpte bara med chokladbollen ovan för mer kunder jag inte få i mig efter lunchen. Nästa gång jag åker genom Sveg vet jag dock vad jag ska göra!

Inga kommentarer: